KENNISCENTRUM SOCIALE INNOVATIE BEN FRUYTIER (1950 - 2014) LECTOR ORGANISATIECONFIGURATIES EN ARBEIDSRELATIES

JOSJE DIKKERS

Ik ben Josje Dikkers. Ik ben sinds januari 2014 Hogeschool Hoofd Docent   (HHD) bij de opleiding Human Resource Management aan de Hogeschool Utrecht. Hiervoor heb ik 2 jaar als docent en onderzoeker bij dezelfde opleiding gewerkt. Mijn huidige functie is feitelijk een samenstelsel van verschillende taken en werkzaamheden, waarvan de twee hoofdcomponenten zijn: onderwijs opzetten en geven binnen de opleiding HRM, en onderzoek uitvoeren bij het OCA lectoraat. Daarnaast werk ik (parttime) als ZZP'er, ik geef bedrijven af en toe (onderzoeks)advies rond het thema "arbeid & gezondheid".

Opleiding en ervaring
Ik heb arbeids- en organisatiepsychologie gestudeerd aan Tilburg University en hierna in hetzelfde gebied gepromoveerd aan de Radboud Universiteit Nijmegen op een proefschrift rond werk-privé balans. Na mijn promotieaanstelling aan de Radboud Universiteit Nijmegen heb ik 6 jaar gewerkt aan de Vrije Universiteit Amsterdam, bij de opleiding (internationale) bedrijfskunde. Hier heb ik onderwijs gegeven en onderzoek uitgevoerd binnen de specialisatie HRM.
Mijn huidige functie voldoet aan mijn wens om een gevarieerde functie, waarin ik toegepast onderzoek kan uitvoeren, cursussen rond mijn vakgebied kan opzetten en geven en een bijdrage kan leveren aan de verbinding tussen lectoraat en opleiding om zodoende het concept van University of Applies Sciences "body" te geven - te creëren. De vrijheid die ik hierin krijg vind ik ook aantrekkelijk, evenals de teamgeest die het werk vergt.

Werkzaamheden voor het lectoraat
Ik heb vorig jaar samen met Ben Fruytier en enkele HU collega's van de opleiding HBO Rechten ene onderzoek opgezet en deels uitgevoerd rond werkdruk in de rechterlijke macht. De toegepaste aard van deze studie en de interdisciplinaire aanpak die we hierin hebben gekozen gaven mij veel energie. Met name de kruisbestuiving van experts met verschillende achtergronden en perspectieven gaf me veel inspiratie voor toekomstig onderzoek. Hiernaast ben ik er vanwege mij nieuwe functie op gebrand om de concrete zichtbaarheid van het lectoraat binnen de opleiding (en vice versa) te vergroten en onderlinge samenwerkingsverbanden te verstevigen.